Artikkelen er først publisert på horecanytt.no 23.08.22 og er skrevet av Solfrid Gjengset.
Vi er på vei inn til en av Løvetann AS sine kantiner. Det nærmer seg lunsj-tid og vi nyter allerede deilige dufter av hjemmelaget mat.
Vel inne hilser vi på to blide og stolte damer som har tilberedt dagens meny. Her frister de blant mye annet med tom yum-suppe med scampi, urtemarinerte kyllingbryst og ovnsbakte rotgrønnsaker.
Vaflene holdes varme, mens rømme og syltetøy også står klart.
Fleksibilitet med hjemmekontor
Etter drøye to år med Covid 19, har fortsatt mange bedrifter store utfordringer. Flere ansatte holder fast ved sitt hjemmekontor, noe bedriftene merker godt, blant annet på inspirasjon og samarbeidsklima. Det er utført en del forskning omkring konsekvensene av valg av arbeidssted, uten at de endelige konklusjonene nødvendigvis er klare. Hjemmekontor bidrar til fleksibilitet i arbeidshverdagen, særlig gjelder dette for arbeidstakere med ansvar for små barn. Disse finner også andre kreative løsninger og mange starter arbeidsdagen senere. Etter å ha fulgt barn til skole og barnehage, er samtidig morgenrushet overstått. Stresset er redusert, og man får utnyttet fordeler ved å møte kolleger og ledere på arbeidsplassen og ikke minst i lunsjen på kantinen.
Hjemmekontoret kan bli en felle
For mange blir hjemmekontoret en felle, hvor grensen mellom jobb og fritid viskes ut. Flere arbeidstimer og dårlige pauser kan bli resultatet. Noen taper kanskje også klarheten i meningen med jobben. Mens digital samhandling praktiseres hjemmefra, kan dette gå ut over uformell kontakt og relasjonsbygging, noe som er et viktig grunnlag for å følge opp de mest krevende sakene. Mange arbeidsgivere er bekymret for konsekvensene hjemmekontor får for langsiktig utviklingsarbeid, samt for kompetanse- og kulturbygging. Oppfølging av det psykososiale arbeidsmiljøet bli selvsagt også vanskelig når arbeidstakeren ikke er til stede på arbeidsplassen.
Kantinen får en enda viktigere funksjon
Noen arbeidstakere gir uttrykk for at å de ville finne det svært fordelaktig å jobbe hjemmefra et par dager i uken. Dette tyder kanskje også på at kantinen for framtiden har en enda viktigere funksjon som en stabil arena for sosialt felleskap og inspirasjon de dagene personalet jobber i bedriften. En av bedriftslederne som nå nyter godt av full kantine med fornøyde medarbeidere, presiserer den klare betydningen av dette tilbudet.
– Da vi gjenåpnet kantinen, var ikke de ansatte sene om å komme tilbake til arbeidsplassen. Den herlige maten kombinert med det hyggelige miljøet, er et klart trekkplaster. Dessuten skal vi ikke stikke under en stol at kantinen betyr et sosialt miljø som inspirerer og gir grobunn for utveksling av nye ideer. Rundt bordene her er det ikke bare private tema som luftes. Uformelle samtaler og ideutveksling i jobbrelaterte tema er en viktig del av livet her, sier Merete Anfinnsen.
Flere bedrifter uten kantine, vurderer nå etablering av dette tilbudet for sine ansatte på grunnlag av de nevnte fordelene. En annen positiv effekt av nyetablering av kantiner, er nye arbeidsplasser.
Løvetanns leder, Merete Anfinnsen sier dette:
– Løvetann AS er en populær arbeidsgiver, derfor får vi tak i de beste medarbeiderne. De blir værende hos oss og sykefraværet er rekordlavt. Ryddige arbeidsforhold med klare avtaler og lønn over tariff, lokker. Jeg tror det aller viktigste er at våre medarbeidere i stor grad får påvirke sin egen arbeidsdag. De bekrefter at det er gøy at de får bruke sin kompetanse og kreativitet, og ta egne avgjørelser. Blant annet setter de selv opp menyene i tett samarbeid med kunden.
27 år med kantinedrift
Vi setter oss ned i et hjørne av kantinen sammen med Anfinsen, og den entusiastiske lederen deler villig av sine erfaringer med kantinedrift siden 1995. – Du har i 27 år dedikert arbeidsdagene dine til å utvikle en attraktiv pause på andres arbeidsplass.
– Hva er det viktigste for deg i denne jobben?
– Det er veldig inspirerende å legge til rette for å servere sunn, hjemmelaget mat og slik bidra til et trivelig miljø. Vi ønsker at alle skal se fram til dette avbrekket i arbeidsdagen og gå tilbake til jobben med nye krefter og mer inspirasjon. I dette felleskapet oppstår gode ideer som drøftes videre etter pausen.
– Hvordan er økonomien i et så generøst tilbud til de ansatte i bedriftene?
– Vi har et faktureringssystem som er bærekraftig for alle parter. Gjestene forsyner seg fritt av mat og drikke etter eget ønske, mens arbeidsgiver foretar et fast, månedlig trekk fra lønna.
– Hva er det motsatte scenariet hvis kantinen ikke klarer å være et tilbud gjestene trives med?
– Jeg må innrømme at jeg har hørt nyss om andre kantiner der folk bruker noe av den halve timen til å snakke om de høye prisene, den dårlige maten og den sure betjeningen. Det er jo fatalt og avler ikke kreativitet.
Trivsel
Vi gløtter ut over kantinen, som nå er full av gjester. Alle har fått maten sin og samtalene går livlig rundt bordene. Trivselen kommer klart til uttrykk ved den gode stemningen, og ikke minst med mye smil og latter.
– Hva er det viktigste kvalitetskravet når kantina åpner og disken skal bugne av fristende retter?
– Her er det mange elementer som sammen skal bidra til gode opplevelser i en hyggelig halvtime. Valg av råvarer, tilberedning fra bunnen av og variasjon i menyene er viktig. Kort sagt: Dette skal trigge alle sanser, mens betjeningens service og smil skal toppe det hele.
– Du er selvsagt avhengig av gode medarbeidere for at dette skal bli slik dere ønsker. Vil du avsløre hemmeligheten bak lojale ansatte som bruker sin kreativitet til alles tilfredshet?
– Uten deres dedikerte arbeid har vi ikke en sjanse til å gjøre jobben slik intensjonene våre er. Med vår modell får de bruk for alle sine positive evner. Vi velger selvstendige medarbeidere som liker utfordringer. Ikke minst de som er gode på kommunikasjon og samarbeid med våre kunder.
– Hva betyr Løvetann for deg personlig?
– Å jobbe i et slikt serviceyrke er et privilegium. Det som ville få fram det beste i meg på arbeidsplassen, vil jeg også legge til rette for hos mine ansatte. Når jeg ser at mine medarbeidere blomstrer, vet jeg med sikkerhet at dette gjenspeiler seg i jobben de utfører i kantinen.
Frihet under ansvar
Dette er et tema som Anfinnsen brenner for, så hun fortsetter.
– Frihet under ansvar og kortest mulig kommunikasjonsvei er avgjørende. Da mener jeg direkte ideutveksling mellom kunde og ansatt i alle ledd. Dette sparer tid, man unngår misforståelser og skaper ryddige arbeidsforhold for alle parter.
Vi er også nysgjerrig på hva koronaperioden har betydd for kantinedriften.
– Det verste jeg personlig har gjort noen gang i denne jobben, var da jeg måtte skrive ut permitteringsvarsel. I perioder måtte vi permittere ca. 60 % av våre medarbeidere. Heldigvis unngikk vi oppsigelser og har beholdt alle våre medarbeidere.
– På god vei tilbake
Det økonomiske tapet gjennom mer enn to år, rammet svært ulikt. En betydelig reduksjon av inntekt over lengre tid, fikk nok fatale følger for mange, kanskje spesielt ansatte i service-bransjen.
– Hvordan arter tiden seg nå som pandemien ikke er så omfattende?
– Dette har vært «uforutsigbarhetens tid», men vi er heldigvis på god vei tilbake til normalen, og alle våre kantiner er i drift igjen. Men fortsatt er det færre gjester i kantinene. Det er svært positivt at vi nå har kontakt med flere nye bedrifter. De tror også at det å etablere en attraktiv kantine, vil bidra til at ansatte vil komme tilbake til det gode felleskapet i lunsjen. Dette er et gledelig fokus vi vet vil få stor betydning i tiden som kommer.
– Dere betjener kantiner i hele østlandsregionen. Hvor holder Løvetann AS til?
– Vi holder til i Oslo, Drammen og Sande. Dermed er vi sentralt plassert for god tilgjengelighet i hele østlandsområdet. For tiden registrerer vi med stor interesse at det skjer mye spennende med bedriftsutvikling i regionen. Det ønsker vi selvsagt å bidra til, sier Anfinnsen.