Spis vekk jobbstresset

Hverdagsglede med god og sunn mat til lunsj

Mange bedrifter sørger for et bedre kosthold til sine ansatte. Det har de mye å tjene på. God og sunn mat gjennom dagen kan gjøre at de ansatte faktisk gjør en bedre jobb.

God og sunn mat med mye proteiner og grønnsaker kan gjøre at folk blir mindre stresset. For stressnivået i kroppen påvirkes av kostholdsvanene. Går man for eksempel for lenge uten å spise skikkelig, synker blodsukkeret, sammen med både humøret, og den såkalte «lunta».

Mange velger da å ty til den enkle løsningen og tar seg en hvetebolle eller sjokolade. Det kan bli en kortvarig lykke.

Hva du spiser kan påvirke både hormonbalansen, og hvordan hormonene styrer både kroppsvekten, søvn og opplevelsen av å være opplagt og i balanse. Stress påvirkes i hovedsak av hormonene kortisol og adrenalin.

Når det er lenge siden vi har spist, og vi har lavt blodsukker, produserer kroppen mer av disse to hormonene. Har du ofte ustabilt blodsukker, og dermed et jevnt høyt nivå av disse hormonene, gir dette deg høy puls og høyt blodtrykk, og svekket immunforsvar, økt risiko for betennelse, smerte og utmattethet.

For å stabilisere hormonbalansen er det viktig å spise regelmessige måltider, minst fire måltider om dagen. Du må unngå å bli veldig sulten før du spiser.

Og maten du spiser, bør være av en type som ikke gir en rask stigning i blodsukkeret, som for eksempel en bolle eller en sjokolade gjør. Du bør isteden spise grønnsaker med lite stivelse, proteiner, fett og grove kornprodukter.

Frokost er et av de viktigste måltidene om dagen. Det gjør at kroppen kommer i gang om morgenen. Lunsjen skal inneholde både grønnsaker og proteiner. Skal man være lenge på jobb før man kommer seg hjem for å spise skikkelig middag, må man få i seg proteiner og frukt eller grønnsaker, tre til fire timer etter lunsj. Det gjør at blodsukkeret ikke stiger på slutten av arbeidsdagen.

 

Slik spiser du for å holde blodsukkeret stabilt gjennom arbeidsdagen

Lunsjmåltidet: Lunsjtallerkenen bør bestå av proteiner, karbohydrater og fett av den gode typen. I tillegg må du spise masse grønnsaker. Gode proteinkilder er ren fisk eller kjøtt, egg, bønner og linser, melkeprodukter og tofu. Karbohydrater av den gode typen er fullkorn, grov ris, grov pasta. Gode fettkilder er fet fisk, nøtter, avokado, oliven og oliven- eller rapsolje. Grønnsakene skal være av ulike sorter, med ulike farger.

Spis for eksempel:

  • Et egg, blandet salat med grønnsaker, som tomat, paprika, gulrot, løk, bønner og linser, og en grov brødskive
  • En kyllingfilet, blandet salat med litt olivenoljebasert dressing, grov pasta
  • Røkelaks og egg, grønnsaker med grovt brød
  • Laksefilet med grønne bønner og hvite bønner eller kikerter
  • Makrell i tomat på grovt knekkebrød, et par gulrøtter og en frukt
  • Cottage cheese, nøtter og en blandet salat

Hvis du blir sulten noen timer etter lunsj, og fremdeles har noen timer igjen av arbeidsdagen, kan du spise frukt og mandler eller nøtter. Rosiner eller tørkede mandler. Er du litt mer sulten kan du ta deg en fettredusert yoghurt.

Med Løvetann som en personlig kantinedriver vil disse verdiene bli i varetatt. Sunn lunsj med friske råvarer og nydelige retter laget fra bunnen av kan en ikke forvente noe annet en hverdagsglede på jobb.

Del denne posten

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email