Landets kantiner åpner opp igjen

Koronaviruset har satt sine spor i arbeidshverdagen til Løvetann og alle våre kantiner. Det har vært en utfordrende tid for mange bedrifter innenfor alle bransjer. Hverdagen blir nok ikke helt den samme på en god stund, og det har blitt satt nye og strengere krav og råd knyttet til renhold, håndhygiene og det å holde god nok avstand til hverandre. Dette er utfordringer vi i Løvetann kantinedrift tar på alvor, og vi skal gjøre vårt ytterste for at vi kan ta tilbake hverdagen sammen med våre gjester.

Sakte oppstart av kantinedrift igjen

Lenge har det stått stille i mange kantiner rundt om i landet, og Løvetann har blant annet hjulpet rammede bedrifter ved å kun fakturere 1/3 av kontraktfestet beløp for våre kantinetjenester. Nå er det derimot flere og flere ansatte som vender tilbake til jobb og flere som velger å avskaffe hjemmekontoret. Da er det på tide at vi gjenopptar driften av våre kantiner sakte men sikkert. Men det krever også godt samarbeid med våre gjester. Det viktigste de kan gjøre er å holde minimum én meters avstand til hverandre, vaske hendene ofte og bruke antibac før de tar på noe i kantinen. På denne måten begrenser vi smittespredning og vi kan fortsette å holde åpent og tilby deilig hjemmelagd lunsj.

Kassefri kantine

Helt fra starten siden Løvetann åpnet sin første kantine i 1995 har vi hatt et mål om å gjøre det så enkelt og lettvint som mulig å ha oss som leverandør. Vi ville for eksempel unngå for mye administrasjon, blant annet ved å ikke ha en kasseløsning. En såkalt kassefri kantine. Slik er det fortsatt den dag i dag. Bedriftene som har kantinedrift levert av Løvetann, slipper å forholde seg til alt som heter kasse og oppgjør. Det eneste de trenger å gjøre er å trekke eller skattlegge de ansatte for tilgang til kantine. Det finnes også ordninger for å eventuelt fakturere møtemat eller mat til gjester separat dersom det skulle oppstå et behov for dette.

En kassefri kantine øker effektiviteten fordi det ikke dannes lange køer, som også gjør at det er lettere å holde én meters avstand til hverandre. I tillegg er det færre berøringspunkter da det verken er skjermer eller kortterminaler som skal trykkes på av gjestene i kantinen. I tillegg har vi skjerpet fokuset på enda hyppigere rengjøring av flater som vil komme i kontakt med mange i løpet av en dag. Kombinasjonen av alle disse tiltakene vil med andre ord gi en kantine med betydelig mindre risiko for smittespredning.

Fordeler med kassefri kantine:

  • En kantine med kasseløst system har bedre hygiene siden man unngår pendling mellom kasse og mat. 
  • En kantine med kasseløst system har bedre logistikk. Oppdragsgiver bestemmer selv kantinens innkjøp, utvalg og prisnivå.
  • En kantine med kasseløst system gjør kantinetilbudet sunnere. Kioskvarer kan utelates.
  • En kantine med kasseløst system er tidbesparende. Ansatte bruker mindre tid på kø, har mer tid til lunsj, og bruker mindre tid på lunsjpausen.
  • En kantine med kasseløst system er bedre for miljøet siden det ikke brukes engangsbeger/kuvertpakket pålegg.
  • En kantine med kasseløst system gir kantinebestyrere mer tid til å fokusere på matlaging, presentasjon og service.

Kantine med sunn og hjemmelaget mat

Som sertifisert miljøfyrtårn-bedrift forpliktet til FNs globale mål for bærekraftig utvikling er vi i Løvetann opptatt av alle små ting som kan gjøre en forskjell. Hvis du er opptatt av dine ansattes trivsel, helse og utholdenhet kan det være smart å skifte til en kantineleverandør som fokuserer på sunne matvaner. Løvetann har levert kantineløsninger for bedrifter med mellom 50 eller 3000 ansatte i over 25 år, og er kjent for vårt sunne og varierte kosthold såvel som smilende og serviceinnstilte medarbeidere. I Løvetann tilpasser vi kantinen til din bedrift og dine behov, og leverer en kasseløs løsning som forenkler logistikken. Er dere dere flere bedrifter på samme bygg kan dere kanskje gå sammen og dele én kantine? Mulighetene er mange, og vi gleder oss til å ta en kantineprat med deg.

Relaterte artikler:

La oss ta en prat

Ta kontakt for en uforpliktende prat. Løvetann har driftet kantiner for bedrifter med mellom 50 til 3000 ansatte i Oslo og omegn siden 1995. Fyll ut skjemaet under eller send en e-post direkte til [email protected]

Kontakt oss
Merete Anfinnsen

Merete Anfinnsen

Daglig leder av Løvetann Kantine AS

Etter flere års erfaring fra ingeniørhøyskole, hotellhøyskole og kantinedrift, stiftet Merete Anfinnsen sitt eget selskap.

Løvetann så dagens lys i 1995, da Merete tok med seg alle sine erfaringer om hvordan ting burde gjøres og hva man skulle unngå å gjøre.

Nå er det snart 30 år siden Løvetann ble en realitet, og bedriften har i dag 20 fornøyde ansatte og i snitt under to prosent sykefravær.

Løvetann drifter cirka 12 kantiner i Oslo & omegn.