5 måter å tilpasse din kantine for å gjøre gjestene mer fornøyde

En vellykket drift av kantine handler om så mye mer enn å bare tilby mat. Det handler også om hele opplevelsen for gjestene. Hvis dere gjør noen enkle men effektive tilpasninger kan dette øke tilfredsheten blant gjestene i kantinen. Her er Løvetann sine fem beste tips som kan hjelpe deg med å tilpasse din kantine og gjøre gjestene mer fornøyde.

1. Balansert og variert meny

En av de viktigste faktorene for å gjøre gjestene fornøyde er å tilby en variert og balansert meny. Pass på å ha et bredt utvalg av sunne og næringsrike alternativer som passer for alle og enhver. Fra vegetariske og veganske retter, til glutenfrie og lavkarbo-alternativer. Kantinen bør være et sted hvor alle kan finne noe som passer de liker og som matcher deres ernæringsbehov.

2. Variasjon og sesongbaserte retter

Lag friske og spennende måltider i kantinen ved å ha variasjon og ta i bruk sesongbaserte retter eller råvarer. Bytt ut menyen jevnlig for å inkludere sesongens ferske råvarer og inspirer gjestene med nye smaker og deilige retter. Dette vil nok tilfredsstille de fleste smaksløker, men også skape en følelse av variasjon og øke tilfredsheten fordi man forventer litt mer og derfor gleder seg mer til hva kantinen har å tilby.

3. Interaktivitet og deltakelse

Involver gjestene i driften av kantinen ved å legge til rette for interaktivitet og deltakelse. Arranger smaksprøver, temadager eller konkurranser der gjestene kan være med på å påvirke menyen eller gi tilbakemeldinger. Dette skaper engasjement og gir gjestene en følelse av eierskap til kantinen, noe som kan øke deres tilfredshet og lojalitet.

4. Kvalitet og ferske råvarer

Sats på kvalitet og ferske råvarer i kantinematen. Bruk lokale leverandører og velg nøye ut ingrediensene som brukes i rettene. Fersk mat av høy kvalitet vil ikke bare gi gjestene en bedre smaksopplevelse, men det kan også bidra til å øke deres generelle tilfredshet med kantinetilbudet. Velger du å la Løvetann styre driften av deres kantine, så ordner Løvetann med bestilling av råvarer og utarbeidelse av menyen.

5. Vennlig service med glimt i øyet

Effektiv og vennlig service med et glimt i øyet er avgjørende for å få fornøyde gjester. Sørg for at betjeningen er vennlig, imøtekommende og løsningsorienterte. Ha tydelig skilting og/eller informasjon om hva som serveres. Tydelig kommunikasjon vil hjelpe gjestene til å ta informerte valg og føle seg godt ivaretatt.

Løvetann bruker disse tipsene daglig

Ved å ta i bruk disse tipsene som vi i Løvetann også benytter oss av, kan du gjøre din kantine mer attraktiv og tilfredsstille gjestenes behov. Ved å tilpasse menyen, legge til variasjon, involvere gjestene, sikre kvalitet og effektiv service, kan du skape en positiv opplevelse som gjør kantinen til et populært sted for de ansatte eller kundene. Lytt til tilbakemeldinger og vær åpen for forbedringer, slik at du kontinuerlig kan utvikle kantinetilbudet for å imøtekomme gjestenes behov og ønsker.

Relaterte artikler:

La oss ta en prat

Ta kontakt for en uforpliktende prat. Løvetann har driftet kantiner for bedrifter med mellom 50 til 3000 ansatte i Oslo og omegn siden 1995. Fyll ut skjemaet under eller send en e-post direkte til [email protected]

Kontakt oss
Merete Anfinnsen

Merete Anfinnsen

Daglig leder av Løvetann Kantine AS

Etter flere års erfaring fra ingeniørhøyskole, hotellhøyskole og kantinedrift, stiftet Merete Anfinnsen sitt eget selskap.

Løvetann så dagens lys i 1995, da Merete tok med seg alle sine erfaringer om hvordan ting burde gjøres og hva man skulle unngå å gjøre.

Nå er det snart 30 år siden Løvetann ble en realitet, og bedriften har i dag 20 fornøyde ansatte og i snitt under to prosent sykefravær.

Løvetann drifter cirka 12 kantiner i Oslo & omegn.