Hos Flyktninghjelpen i Oslo sørger kantinedrift fra Løvetann for både god mat og en sosial møteplass – midt i en travel arbeidshverdag preget av store, globale utfordringer.
Bistand i 36 land – en hektisk hverdag på hovedkontoret
OSLO – I et kontorlandskap sentralt i byen sitter over 300 ansatte og holder hjulene i gang for en av landets største bistandsorganisasjoner. Flyktninghjelpen, eller Norwegian Refugee Council (NRC) som organisasjonen heter internasjonalt, jobber i 36 land med å gi nødhjelp til mennesker på flukt fra krig, konflikt og klimarelaterte kriser. I Oslo koordineres alt fra store feltoperasjoner til HR-prosesser og avtaleforhandlinger. Facility Manager Gretha Nyhaug forteller at det kan bli svært hektisk når organisasjonen skal rykke ut til nye kriseområder.
– Så fort det oppstår en krise, får vi det travelt her på hovedkontoret også. Det er mye planlegging, mange møter på tvers av tidssoner og ofte begrenset internett-tilgang i felten. Likevel må alt klaffe, sier hun.

Kantinen som pusterom
I 2012 inngikk Flyktninghjelpen avtale om kantinedrift med Løvetann Kantine for å sikre et solid lunsjtilbud. Gretha overtok ansvaret for kontrakten da hun begynte i Flyktninghjelpen i 2017. Hun mener kantinen spiller en viktig rolle i å gjøre en travel arbeidshverdag levelig og gir et slags pusterom.
– Det er utrolig deilig å ha en så bra kantine når dagene er fylt med møter og raske avgjørelser. Du får nydelig, sunn og variert mat, og det gir en viktig påminnelse om å faktisk ta en pause og spise ordentlig lunsj, sier hun.
I den noe trange, men hyggelige kantina serveres det varme retter to dager i uken, i tillegg til salater, ferskt pålegg og en populær vaffeldag på fredager. Gretha trekker på smilebåndet når hun forteller om sistnevnte tradisjon.
– Jeg prøvde faktisk å fjerne vaffeldagen en periode, men det ble ramaskrik. Det var visst helt uaktuelt å kutte dem ut! Det sier jo litt om hvor viktig slike små hverdagsgleder er, humrer hun.
Variert meny med kostnadsfokus
Med 38 nasjonaliteter representert på hovedkontoret er variasjon og hensyn til allergier svært viktig. Flyktninghjelpen skal samtidig forvalte bistandsmidler ansvarlig, noe som også påvirker kantinetilbudet.
– Vi er opptatt av å holde kostnadene nede og unngå matsvinn. Men det betyr ikke at maten er kjedelig, tvert imot! Løvetann Kantine er svært dyktige til å lage retter som passer for alle, og de er utrolig flinke til å gjenbruke råvarer på en trygg og bærekraftig måte, forteller Gretha.

Kantinen er dessuten helt kasseløs. Kantinedriften er subsidiert av Flyktninghjelpen slik at de ansatte kun behøver å betale en liten sum for lunsjen sin. Oppgjøret skjer via Vipps og er bygget på tillit. Denne løsningen er noe Flyktninghjelpen selv administrerer. Dette systemet hvor Løvetann står for kantinedrift og Flyktninghjelpen selv står for betalingsløsning med Vipps, sparer både tid og ressurser, og fungerer ifølge Gretha helt utmerket.
Kantinen en del av det sosiale limet
Men god kantinedrift handler ikke bare om å servere god mat. For Flyktninghjelpen er lunsjpausen også en mulighet til å styrke samholdet internt. Travle ansatte får en pust i bakken, mens kollegaer som sjelden jobber sammen, kan møtes over en tallerken med varm mat eller en kopp kaffe.

– Det er ikke bare hyggelig å være i kantinen, det gir faktisk også mer kunnskap om organisasjonen. På en lunsjprat kan du plutselig lære om et prosjekt i Sudan eller et initiativ i Pakistan, rett og slett fordi du setter deg ved siden av noen fra en annen avdeling. Kantinen blir på en måte det sosiale limet her på kontoret vårt, forklarer Gretha.
Kantine – et viktig ansattgode
Flyktninghjelpen har generelt få ekstra frynsegoder. Alt skal i størst mulig grad komme flyktninger og internt fordrevne til gode. Likevel gjør organisasjonen et bevisst valg når de subsidierer kantinedriften.
– Å ha en sosial og sunn kantine er et reelt gode for de ansatte, og det er viktig for rekrutteringen vår. Jeg vet at flere nye har nevnt at de har hørt om hvor bra kantinen er, og synes det høres forlokkende ut. Så en god lunsj er ikke bare mat, men også en del av helheten som bidrar til å få dyktige folk til å ville jobbe her, sier Gretha.
Derfor anbefaler hun Løvetann kantine
Gretha er ikke i tvil om at en kantineløsning som den Løvetann Kantine tilbyr, kan være en verdifull investering for andre bedrifter også.
– Jeg kan virkelig anbefale andre bedrifter å ha en kantine fra Løvetann. De er fleksible, enkle å samarbeide med og leverer høy kvalitet både på mat og service. Vi har hatt et utrolig godt samarbeid i mange år, og det har gjort hverdagen enklere for alle oss som jobber her, forteller Gretha.
Og midt blant akuttnyheter og kriseplanlegging, viser den nystekte vaffellukten seg å være en viktig påminnelse om at små gleder har stor verdi – også i en ellers hektisk bistandshverdag.