24-timers mennesket

Er det noe forskjell mellom helsa på jobb og helsa hjemme eller i helgen? Er det slik at du tar på deg arbeidshelsefrakken fra 08.00-.16.00, og henger den fra deg bak døra og tar på en ny helsefrakk hjemme, fra 16.00-23.00? Helgen, hvilke matvalg tar du da? Blodsukkersvingninger – en stor trussel for 24-timers mennesket. Et […]

24-timers mennesket-ET SVINGENDE, ustabilt blodsukker-Løvetann-Kantine-kantinedrift-Oslo

Er det noe forskjell mellom helsa på jobb og helsa hjemme eller i helgen?

Er det slik at du tar på deg arbeidshelsefrakken fra 08.00-.16.00, og henger den fra deg bak døra og tar på en ny helsefrakk hjemme, fra 16.00-23.00? Helgen, hvilke matvalg tar du da?

Blodsukkersvingninger – en stor trussel for 24-timers mennesket.

Et svingende og ustabilt blodsukker

Et svingende, ustabilt blodsukker merker du ved at du brått bare må ha noe søtt. Dette kan etter hvert føre til en rekke plager, slik som konsentrasjonsproblemer, tretthet, fordøyelsesubehag, ubalanse i hormoner, høyt kolesterol, økt risiko for type 2 diabetes, og ikke minst; Vektøkning.

Jo visst er karbohydrater og søtt godt, men pass på blodsukkeret ditt!

Har du ofte en trang til å spise noe søtt, kan du ha ustabilt blodsukker. Kantina på jobben kan kanskje hjelpe deg? Er kantinepersonalet bevisste slik som hos Løvetann, og filosofien deres lagt opp til et balansert og sunt kosthold, er det mye å lære.

En fin arena hvor du kan lære og implementere riktig mat for å få kontroll på svingningene i blodsukkeret.

Hvordan fungerer kroppen

Et stabilt blodsukker er nødvendig for å holde kroppen i balanse. Så, hvordan gjør man egentlig dette? Hele døgnet?

Det som regulerer blodsukkeret vårt er hormoner, de sterkeste signalstoffene vi har. Insulinet har hovedansvaret, og dette hormonet har til oppgave å regulere blodsukkeret ned etter et måltid.

Dette er et anabolt hormon. Med andre ord et oppbyggende hormon sier ”lagre” til kroppen din. Spiser man mye mat med ”skjult” sukker, slik som i enkelte yoghurter, enkle karbohydrater som i lyst brød eller lys pasta, eller søte drikker, vil det følgelig bli både mye sukker òg insulin i blodet.

Blir det for mye av dette, blir det igjen omdannet til fett. Kroppen sier ”lagre”.

24-timers mennesket

Ja, vi er 24-timers mennesker. Og, nei, det er ikke forskjell på arbeidshelsen, hverdagshelsen eller helgehelsen.

Og hvem sitt ansvar er egentlig dette? .

Hvert døgn får vi 24 timer til rådighet, og for å få det best mulig som et 24-timers menneske viser forskning at det handler om å ta kontroll over blodsukkeret ditt ved å planlegge måltidsrytme og måltidssammensetning. Og visste du at det faktisk er frokosten som setter standarden for blodsukkersvigninger og insulin resten av dagen?

God sammensatt frokost viktig for stabilt blodsukker.

Jo, det er faktisk slik. Å starte dagen med en godt sammensatt frokost med proteiner, fett fra havet eller planteriket, noe grønt og fiberrik karbohydrat, for så å spise en balansert god lunsj på jobb, da er du godt på vei ☺

Stress og for lite søvn kan også virke inn på din blodsukker-respons, så prøv og etterstreb nok søvn og finn deg et pusterom om det er en stressende tid.

Som et ”24-timers menneske” hevder hjerneforskere at du bør planlegge døgnet ditt med ”8 timer” for best helse. Du får 24.timer til disposisjon, og du bør dele opp døgnet i tre deler. 8 timer søvn, 8 timer på jobb og 8 timer fritid til familie, sosialt og kulturelt. Slik får du nok restitusjon og gjenoppbygging av kroppen og dens organer og kognitive funksjon, du er yter absolutt optimalt på jobb, du er produktiv, mestrer og har overskudd, du har tid til annet som betyr mye for deg på kvelder. Kanskje ekstra tid til å sjekke ut noen nye, sunne matoppskrifter? 😉

Så handler ofte om å gjøre det enkelt for sunne valg i hverdagen.

Ta med deg noen av tipsene fra kantina hjem?

Det er kun 3 ting å huske for å sette sammen et blodukkervennlig måltid.

  1. PROTEIN
  2. Sunt FETT
  3. KARBOHYDRATER (fiberrikt og grønt)

Ellers..

  • Ha faste måltider, ca 3-4 timer mellom hvert
  • Spis frokost som er godt sammensatt hver dag! Frokosten setter standarden for både blodsukker og insulin resten av dagen!
  • Ta deg tid i lunsjen til å bli inspirert og lære
  • Velg smarte mellommåltider på jobb,f.eks. yoghurt med lite tilsatt sukker, som kvarg, skyr eller kesam. Tilsett gjerne nøtter, frø, frukt eller bær
  • Unngå å spise for sent på kvelden eller på natta, kroppen er i hvilemodus

Ja, vi er 24-timers mennesker. Kanskje dette er noe å ta med seg i det nye året?