Best ytelse og overskudd på jobb – velg riktig kantinemat

Det er nok mange som kunne ønske at det var mulig å spise seg til bedre ytelse, overskudd og prestasjon. Men er dette egentlig mulig?  Svaret på dette er, ja. Overskudd- og helsevennlige valg av mat Overskudd- og helsevennlige valg av mat er faktisk ikke så vanskelig, og her er kantina på jobben kanskje en ledestjerne […]

Løvetann kantinedrift-Best ytelse og overskudd på jobb – velg riktig kantinemat

Det er nok mange som kunne ønske at det var mulig å spise seg til bedre ytelse, overskudd og prestasjon.

Men er dette egentlig mulig?  Svaret på dette er, ja.

Overskudd- og helsevennlige valg av mat

Overskudd- og helsevennlige valg av mat er faktisk ikke så vanskelig, og her er kantina på jobben kanskje en ledestjerne for deg.

Dette er også en arena for sosialt samvær, latter og glede, som i seg selv gir mer overskudd.

Du investerer jo my tid på arbeidsplassen, gjør du ikke? Hvorfor ikke da også legge merke til menyene litt ekstra, og være bevisst på hva slags drivstoff du velger når du er der.

Helsemyndighetene anbefaler at du skal har et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Er du bevisst på at fett ikke er ett fett, og spiser du fisk til lunsj eller middag 2-3 ganger i uka? Dette gjør at du sikrer deg de essensielle marine fettsyrene til hjernen, som du må få gjennom maten, nemlig omega 3. Omega 3 forebygger demens, reduserer generell aldringsprosess og er viktig for synet.

Visste du at sukker kom til Europa som krydder og at vi går rundt som 60 % vann? Eller at det er mineralene og vitaminene i frukt, bær og grønnsaker som sikrer at kroppen nyttiggjør seg oksygen og energi optimalt? Dette gir overskudd.

Jo, det er faktisk sant. Vi mennesker er 60% vann som voksne. Noe høyere andel hos barn, men som voksne ca. 60% avhengig av kroppssammensetning.

Forskningen er tung og overbevisende om at de som drikker tilstrekkelig vann per dag yter bedre.  Bare ørlite dehydrering gjør deg forvirret, døsig og i dårligere stand til å arbeide og holde fokus.  Vann er gratis og kroppen elsker det. Sukker trenger vi ikke, det ble opprinnelig etablert og ment som et krydder.

På samme måte som det finnes mat man blir rolig og døsig av, som fett, sjokolade, varm melk eller rødvin, finnes det også mat som gjør deg årvåken, opplagt og konsentrert. Og det flotte er at dette er menneskets naturlige og opprinnelige ønske av drivstoff. Så enkelt!

Er du bevisst slik som det er i kantinen hos Løvetann ellers i hverdagen, kan du merke forskjell bare etter 3-4 uker 😉

Best mat for best ytelse?

10 kjappe!

  • Sørg for å ha en jevn måltidsrytme, ikke gå ”all in” på ett måltid. ”3 + 2 regelen” Frokost, lunsj, middag som hovedmåltider + 2 mellommåltider (frukt, grønnsaker, nøtter eller eks. cottage cheese eller yoghurt med redusert sukker, kvarg)
  • Velg alltid grønt i lunsjen. En bolle salat, belgvekster eller en grønnsak og en frukt som hjelper deg til ”Fem om dagen
  • Grovt brød med mye fiber, se produkter med nøkkelhull
  • Hvis kjøtt, velg magert. Filet, kylling, rene produkter og råvarer
  • Fisk så ofte som mulig, varier mellom fet og mager fisk
  • Grove grønnsaker, som kålrot, brokkoli, grønnkål, gulrot
  • Spis nok protein! Øker metthetsfølelsen og er oppbyggende for muskler og virker langtids-oppkvikkende for kroppen din. Reduserer svingninger i blodsukkeret og hormoner. Proteinkilder kan være: Cottage cheese, kesam, skyr, lettyoghurt, mager melk, egg, nøtter, fisk, rent kjøtt
  • Reduser sukker så mye som mulig. Krydder!
  • Drikk  > 2 liter vann pr dag
  • Varier hva du spiser

Kroppen er huset du bor i… Hvorfor ikke da ta vare på det best mulig, trives, og gjøre det slik at organer jobber best mulig? At du føler overskudd og velvære hver dag?

Prøv ut, merk effektene allerede etter 3-4 uker!